penzijné úspory,diaľnice a politici.

Autor: Marian Paštéka | 10.6.2011 o 21:16 | (upravené 10.6.2011 o 22:40) Karma článku: 3,00 | Prečítané:  709x

 Niekoľko dní nazad sa opäť rozprúdila diskusia o možnosti použiť penzijné úspory na výstavbu diaľníc.Zoberiem to tak"zo širšieho"pohľadu.Nie je to tak dávno,čo nás politici začali presviedčať,že vzhľadom na vývoj pôrodnosti na Slovensku musíme zaviesť systém druhého dôchodkového piliera a každý občan si musí na svoj dôchodok začať šetriť hneď ako po prvý krát nastúpi do práce

 aAsamozrejme,že "nádejné DSS-ky nám hneď začali rozprávať o "švajčiarskych dôchodkoch",ale to už politici "skvostne" mlčali. O tom ,že nasledujúcej garnitúre politikov penzijné úspory nedali spať asi veľa písať nemusím. A tak po rokoch špekulácií súčasnú situáciu najlepšie odzkadľuje článok v SME zo dňa 9.6.2011 /Záruky sa zmenia/,kde sa o.i. píše:"Garancie majú dnes.....zabezpečiť,že majú na penzijnom účte vždy aspoň sumu,ktorú poslali,zníženú o poplatky".Ak to zjednoduším,tak súčasný stav umožňuje DSS-kám jednoducho "pchať peniaze do pančuchy" a vyberať si svoje poplatky.Politikom sa týmto "tahom" podarilo "vyzuť" naraz z dvoch problémov.Prvým je zastavenie rastu populácie a teda odstránenie rizika ,že o 30 - 40 rokov nedokážu "pracujúci" uživiť nepracujúcich.Druhé "vyzutie " si zabezpečili "hodením" starosti o penzijné fondy na súkromné spoločnosti a vytvorením  takých zákonných podmienok,že aj keď nič nebudú robiť a len si brať z dôchodkov povolené poplatky aj tak je všetko v poriadku.A ak sa Dzurinda tváril,že o týchto peniazoch nevie,tak pre zmenu Fico by ich najradšej preveksloval naspäť do sociálnej poisťovne. A teraz to "načnem" z inej strany.Dnešný dôchodcovia to v podstate nemaju na ružiach ustlané.Ale v dobách keď títo dôchodcovia pracovali tak tento štát vybudoval také podniky ako je SPP,Transpetrol,Nafta Gbely,Slovenské elektrárne a rozvodné závody.Vybudovali sme aj zopár nezmyslov ako bola napríklad Niklová huť Sereď,ale tie už boli zlikvidované.A tieto firmy dnes prinášaju do štátneho rozpočtu obrovské peniaze,ale ich stavitelia na zlepšenie dôchodku z ich ziskov nemajú nárok. Ale tieto zisky nemusia plynuť nekonečne,kto vie čo z nich bude o 25 či 35 rokov? Dnes sa s podobnou perspektívou budúcej ziskovosti buduju maximálne tak diaľnice.Ja si osobne myslím,že to je málo pre budúcnosť - treba nájsť daľšie "nosné"programy,ktoré v budúcnosti  prinesú podobné  výnosy ako tie dnešné už spomínané firmy.A práve tu  maju  politici možnosť dva krát pomôcť svojim dnešným pracujúcim a zajtrajším dôchodcom. Prvý krát v tom,že si požičaju od DSS-iek na výstavbu diaľnice a zlepšia tým  ich hospodárenie a teda aj úrokový rast dôchodkov v druhom pilieri a druhý krát keď  sa mýtny systém  stane ziskovým a začne prinášať do rozpočtu peniaze. Podľa tvrdenia novinárov by si dnes mohol štát takto požičať cca 800 mil.eur,ale suma penez v DSS-kách rastie a o 2 - 3 roky by to mohlo byť až okolo 1 miliardy.A ešte - úroková miera.Pôžičky s DSS-iek sú vlastne pôžičky od občanov štátu,nie od bánk,ktoré majú vlatníkov v zahraničí a tak by som preferoval od nich pôžičku aj za cenu,že by tie pôžičky mali úročenie o 1 - 2 % vyššie ako od bánk - veď pomôžeme tým v budúcnosti svojim občanom a nie zahraničnémiu kapitálu.....Pán Počiatek sa vyjadril,že to nejde.Ale páni politici - Vy ste aj nositeľmi legislatívnych právomocí - tak aký problém upraviť zákon o DSS tak,aby to šlo?

A na záver si neodpustím ešte jednu poznámku.Ak by sa zisky z dnešných  skôr spomínaných štátnych či čiastočne štátnych podnikov presunuli do sociálnej poisťovne na prilepšenie dôchodkov ,tak naši dôchodci  by už dnes mali "švajčiarske dôchodky".A ak nám toto oprávnenie upierate /aj ja som dôchodca/,tak aspoň zabezpečte,aby takto nekončili aj dnešní stavitelia diaľnic.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

DOMOV

Lekári neurčujú správne príčinu smrti. Pochybili až v štvrtine

Príčina sa stanovuje na základe obhliadky a dostupných informácií.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?